eFLYR Web Summit élmények – a startup, mely nem befektetőket keresett

2019/11/11
5 perc
eFLYR csapat

Mi is az a Web Summit és mi, a Blacksalt Kft. hogyan kerültünk oda bemutatni eFLYR nevű applikációnkat, mellyel cégek hirdetéseiket készíthetik el, és posztolhatják a Google, Facebook és Instagram felületén pikk-pakk?

A Web Summit a techvilág és a startup világ legnagyobb konferenciájává nőtte ki magát néhány év alatt. A pár száz résztvevőből gyorsan pár ezer lett, így Európa legnagyobb fedett sportcsarnoka, a lisszaboni Altice Arena biztosít immáron helyszínt számára. (Pontosabban ez a helyszín is kicsinek bizonyult, még négy óriási csarnokot is elfoglalt végül a tömeg.) Nem voltak tehát kevesen a résztvevők, több, mint 70.000 látogatót regisztráltak előzetesen. Természetesen a legnagyobb cégek, ill. a nagyobb befektető alapok és képviselték magukat saját pavilonnal. A mintegy 2000 startup töredékének nyílt lehetősége arra, hogy egy-egy miniszínpadon bemutassa ötletét 10 percben, a többség egy-egy ministandnál próbálta magához vonzani a tömeget, de leginkább a befektetőket. Startup-versenyre is lehetett nevezni, az ott kikerült győztes mindig elég jó esélyekkel talál magának befektetőket és kap mellé óriási hírverést.

Web summit websummit színpadon pitch Belákovics Ákos Jahn Gergely

Belákovics Ákos és Jahn Gergely az eFLYR-ről beszél egy kisszínpadon.

A rendezvényt Edward Snowden nyitotta meg a fő színpadon élő videostreamen keresztül, majd beszélt a Verizon-vezér Ronan Dunne, a Wikipediát kiadó alapítvány elnöke, Katherine Maher, a Microsoft elnöke, Brad Smith és Tony Blair, volt brit miniszterelnök. Jelen volt néhány, a sportéletben ismert sztár, pl. Vlagyimir Klicskó, mint motivációs tanácsadó, és Ronaldhino, aki egy magyar fejlesztésű focis applikáció nagyköveteként szerepelt. És igen, ezeken kívül is volt több előadás, mely kevésbé illett a technológiai-vonalba, például igen sok politikai jellegű volt. De mi most maradjunk a technológiai és startup-vonalon!

Hogy mi miért mentünk el a Summitra? A mi felfogásunk szerint a Web Summit gyakorlatilag a startupok olimpiája, és nyilván mindenki szeretne kijutni egy olimpiára 😊! Leginkább arra voltunk kíváncsiak, mit szólnak a szakmai befektetők, marketing cégek a termékünkhöz, valamint az is érdekelt bennünket, hogy milyen B2B megoldásokkal lenne célszerű gazdagítani a jelenleg inkább B2C modellünket.

Web Summit eflyr team blacksalt

Belákovics Ákos, Jahn Gergely és Papp Albert – „eFLYR-mezben”

Cégünket Belákovics Ákos, Jahn Gergely és Papp Albert képviselte. Mindenki a saját ízlésének, érdeklődésének megfelelő előadókat próbálta meghallgatni vagy becserkészni egy beszélgetésre. Ákos a UI/UX és más design témakörökkel kapcsolatban érdeklődött. Jó volt látni, hogyan született egy ötletből a Canva (Melanie Perkins), mint mindenki számára elérhető kreatív eszköz, amely segít a Design-t, egyfajta kommunikációs nyelvként használni. Emellett a Branding és reBranding témakörben elhangzott előadások is nagyon érdekesek voltak, mint például a “How does your brand sound?”, illetve a “Key lessons from the art of the successful rebrand”. Gergely arra volt leginkább kíváncsi, hogy mások hogyan prezentálják a saját alkalmazásukat és hogyan próbálják meg nekünk, vagy egy befektetőnek eladni az ötletet. Láttunk rengeteg pozitív és negatív példát arra, hogy hogyan kell, illetve hogyan nem lehet egy appot bemutatni. Mindkettőből sokat tanultunk. Albert az IOT, g5 és környezettudatos „fenntartható” IT cégek tematikáiban igyekezett elmerülni. Nagyon érdekes volt például Ronan Dunne (Verizon) előadása a G5 technológiával kapcsolatban, vagy a fenntartható városok témaköréhez csatlakozó Toon Bouten (tado Gmbh) „A fenntarthatóság otthon kezdődik” című előadása.

Ahogy a belépőkártyáinkon is szerepel, ALPHA startupként jöttünk Lisszabonba. Hogy ez mit jelent? A befektetők szempontjából egy induló vállalkozás klasszikusan 6 stádiumban lehet:

  1. Power point állapot: ebben a stádiumban még nincs se tőkéje a cégnek, se csapata, csak egy ötlete, hogy „valamit” szeretne csinálni. Hacsak nem egy leendő rocksztárról van szó, ebben a stádiumban tipikusan nemigen foglalkoznak a befektetők a céggel.
  2. Termék és bevétel nélküli állapot: itt FFFs körből (family, friends and fools 😊, azaz család, barátok és bolondok 😊) szerzett valamennyi tőkét a cég, és aktívan fejleszti a termékét, viszont még nincs túl sok elképzelése, hogy működni fog-e egyáltalán. Egy befektetőnek ez az állapot se túlságosan vonzó…
  3. Alfa állapot: tipikusan ez az a helyzet, amikor pár felhasználóval már aktívan tesztelte a cég a terméket, ami elért egy elfogadható, de még jelentős szépítésre váró állapotot, viszont elfogyott a 2. pontban „felhalmozott” tőke. Ezt a befektetők is tudják, és pár „angyali” befektetőnek fel is keltheti az érdeklődését a cég, de ez még nem tipikus.
  4. Béta állapot: pár száz aktív felhasználó már van, de a cég újra élet-halál harcot vív, hogy megbirkózzon az egyre nagyobb érdeklődéssel, tehát megint befektetőre van szükség. Talán jobban, mint valaha…
  5. „Sínen vagyunk” állapot: a felhasználó-szám több ezer, és exponenciális fejlődés előtt áll a cég. A termékről a befektetők maguk is beszélnek.
  6. Rockstar állapot: kezdik a befektetők maguktól is felkeresni a céget, és megpróbálnak hasítani a tortából.

A befektetők tipikusan a 4-es és 5-ös állapotban lévő cégeket keresik, kedvelik, viszont ez cégünk számára nem akkora probléma, mert FFF-forrásból még van tartalékunk. Tehát nem is készültünk fel rá, hogy ebben a stádiumban a befektetők jelentős érdeklődést mutassanak termékünk iránt, nem ezért jöttünk.

eFLYR Web Summit stand

Egész nap kitartott az érdeklődés az eFLYR standjánál

Ahogy fel tudtuk mérni, elfogultság nélkül állítható, hogy nagy nyüzsgés volt a standunk körül, és sok irigykedő pillantást kaptunk a körülöttünk hasonló tematikában kiállító cégektől. Nagyon sok B2B ötlettel kapcsolatos megkeresést is elkönyvelhettünk, melyeket mind ki is fogunk értékelni, és már most látszódik, hogy párat ezek közül meg is fogunk valósítani.

A leginspirálóbb élmény talán az a kötetlen légkör volt, ahogy 70 ezer ember ismeretlenül, de a technológia által valahogy mégis összekötve pillanatok alatt megtalálta a közös hangot. Erőt merítettünk abból, hogy mások is hasonló kihívásokkal küzdenek, illetve gazdagodtunk egy csomó új ötlettel.

A Web Summiton kívül is részt vettünk néhány programon. Rendszeresen látogattuk a Night Summit rendezvényeket, ami egyfajta kötetlen beszélgetés, kapcsolatépítés a Web Summit után Lisszabon festői belvárosában. Lisszabon Magyarországi Nagykövetségén egy fogadáson is résztvettünk, ahol a nagykövet úrnak, Dr. Halmai Miklósnak is bemutattuk az eFLYR-t. A konferencia végén pedig rendesen megnéztük a várost és belevetettük magunkat a kulináris élvezetekbe.

Night Summit, Lisszabon, buli

Night Summit, Lisszabon, a buliváros

Web Summit lisszaboni nagykövet, Dr. Halmai Miklós, Belákovics Ákos, Papp Albert

Magyarország lisszaboni nagykövete, Dr. Halmai Miklós és (1)Belákovics Ákos, valamint (2) Papp Albert

Lisszabon látnivalók Web summit

Lisszabon: látnivalók és kulináris élvezetek

Összességében egy roppant hasznos rendezvény a Web Summit, bármilyen olyan technológiával foglalkozó vállalkozásnak ajánljuk, mely ALPHA vagy magasabb stádiumban van.

Jövőre találkozunk! – csak előreláthatólag már nem ALPHA-ként! 😊

Web Summit stand eFLYR on stage

Ákos, Gergely és Albert az eFLYR stand előkészítésében és a jövő évi tervek: eFLYR a fő színpadon 😊

Pinterest web summit élmények eflyr startup befektetők